Top 10 Kismama-mítosz – és a valóság

A legjobbat szeretném neked. Őszinte reakció egy anyától. Naná, hogy a legjobbat akarod a gyermekednek. De hogyan és valójában mi is a legjobb?

A népi hiedelmek és családi hagyományok sokasága mellett a szakkönyvekktől roskadoznak a polcok a könyvesboltban és valószínűleg már a saját polcodon is. Egyik jobb, mint a másik, ám meglehet, hogy gyökeresen vagy árnyaltan, de egymásnak ellentmondó tartalommal bírnak. Eddig azért még viszonylag könnyű a választás, hogy mit fogadjunk el tényszerűnek. Ugyanakkor ezzel egyidőben jön a környezetünk jótanácsainak áradata, plusz a védőnő hivatalos állásfoglalása, jó esetben a legfrissebb tudományos megközelítésekre alapozva ÉS kiegészítésként a szintne mindig kéznél levő világháló.

Csak beütöd a gugliba ami épp foglalkoztat és a keresőszóra azonnal egy kazal találat érkezik a világ minden tájáról -persze válogatás nélkül. Milyen A jó babakocsi, A jó pelenka, A jó stria elleni szérum, A jó táplálási módszer, A jó orvos, stb..stb… T.M.I.

Tényleg túl sok info! Ráadásul ezek gyakorta ellentmondanak egymásnak. Ahogy elkezded feldolgozni a tömény, megkérdőjelezhető hitelességű tudásanyagot mondván, “majd szépen leválogatom”, hamar kiderül, hogy megfoghatatlan, egymástól eltérő, esetleg égbekiáltó aránytalanságokat tartalmaznak és csak a józan ész szab határt. Persze csak amíg követni tudod…

De hogy tudsz eligazodni, hol az a határ?! Hisz te még mindig a legjobbat akarod a legféltettebb kincsednek.

Összeszedtünk 10 gyakori, a kismamák mentális egészségével foglalkozó kérdést, amiről gyakran határozott, ám téves és ezért akár káros állításra is bukkanhatsz az információs tengerben. Most azonban az állítások mellett megtalálod a valós tényeket is.

Top 10 Kismama-mítosz- és a valóság 1. Rész

  1. “Ez csak baby blues.”

Ez egy valóban létező dolog. Közvetlenül szülés után a nők 70-80%-a átesik egyfajta szomorúság érzésen. A várandósság és a baba világrahozása során erőteljes hormonális változásokon megy át a kismama, ráadásul szó szerint éjt nappallá téve, fáradtan és kialavatlanul gondoskodik az újszülöttről, ennek következtében elfogadható, hogy szomorúság és bánat lesz úrrá az anyukán és tovább mélyíti az érzést, hogy tudja, most boldognak kellene lennie.
Ha ez annyira gyakori, akkor hol a határ, mikkor van szükség külső segítségre?
Az időzítés a lényeg. A sírás, szomorúság, kilátástalanság érzete, csak átmeneti. Ezek az érzések csak jönnek és mennek, összességében naponta legfeljebb néhány órát tesznek ki és a szülés után 10-14 napot nem haladja meg.
Ha több mint 2 hétig tapasztalod és a nap nagyrészében depresszív érzéseid vannak, akkor fordulj terapeutához. Ne félj segítséget kérni! Bármily íjesztőnek tűnik is a helyzet, nagyon jól kezelhető. Hozzáértő szakember segítségével hamar túl leszel ezen az állapoton.

2. “Terhesség/szoptatás ideje alatt ne szedj gyógyszert.”

Terhesség vagy szoptatás nem jelenti azt, hogy a kismamának szükségtelenül szorogással kell élnie vagy depressziótól szenvednie. Beszélgetés terápiával és életmód beli változtatásokkal jó eredményeket lehet elérni, ám ha szükséges, vannak olyan készítmények, amelyek biztonsággal szedhetők ebben a megváltozott élethelyzetben. Legyünk őszinték, egy kismamának igen nehezen kivitelezhető napi 30 perc testmozgás vagy akár csak a napi 8 óra alvás is. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy csak a gyógyszerek segíthetének, kérd terapeuta segítségét, hogy hatékonyan kezelhesd a nehézségeket.

3. “Az alvás hiány kávéval kompenzálható.”

Tény, hogy a baba érkezése véget vet a korábbi menetrendnek és egy időre búcsút kell inteni a pihentető 8 órás éjjeli alvásoknak, de az alvást nem elég kávéval pótolni vagy helyettesíteni. A szervezetednek szüksége van a pihenésre. A szülés utáni alváshiány sokkal rosszabbá teheti a hangulatod és a szorongásos zavarokat, ezért meg kell találni a módját néhány óra szunyókálásnak. Ez persze azon is múlik, milyen módon táplálod a picúrt. Vannak akik, úgy oldják meg, hogy a párjuk bevállalja heti 1-2 éjszakára, hogy felkel a kicsihez és cumisüvegből megetetni a babát, addig az anyuka egy távolabbi nyugisabb helyen töltekezhet egy nyugodtabb éjszakai alvással. Abban az esetben, ha szoptatással táplálod, természetesen ugyanúgy megoldható előkészített adagokkal az éjjeli etetés, csak figyelni kell, hogy ne apadjon el a tej, ezért le kell fejni. Ha szoptatsz,  a párod nagyszerűen besegíthet azzal, ha gondoskodik egy pohár vízről, és ha végeztetek,  a kicsit ő, büfizteti meg, altatja vissza. Ezzel minimalizálja, hogy meddig és mennyire ébredsz fel.

Ha úgy érzed, segítségre van szükséged itt tudsz időpontot kérni konzultációra.