Top 10 Kismamaítosz- és a valóság 2. rész

4. “Csak mérges vagyok!”


Jó néhány olyan dolog van, ami az újdonsült anyukákat kihozza a béketűrésből. Például amikor időre oda kellene érned valahova és 2 perccel az előtt, hogy el tudnál indulni, a pelus totál tele lesz. Ha találkoznál végre egy rég nem látott baratoddal, de épp egy különösen nehéz éjszaka áll mögötted és alig bírod összeszedni a gondolataidat a nehezen leegyeztetett időpontban. Vagy azért, mert a baba altatásán bűvészkedtél órák óta és mire sikerrel jártál, csenget a postás vagy épp eltüsszenti magát a párod. Ezek külön- külön még csak kezelhetők is lehetnének, de érthető, ha összeadódva, kialvatlansággal és hormonokkal kombinálva jól megalapozott úton fusztrált kitöréshez vezetnek.

Ugyanakkor, ha úgy veszed észre, hogy minden apróságon vagy olyasmin kiakadsz, ami normál helyzetben nem tenne ingerülté, akkor itt bizony többről van szó.A harag a szülés utáni szorongás – postpartum anxiety (PPA)- gyakori tünete. Tudom, ez furcsán hangzik, mert ha szorongásról beszélünk, általában nem haragra gondolunk, de valójában ezek nagyon gyakran karöltve együtt járnak. Sőt, néhány kismama esetében az aránytalan düh a PPA egyetlen tünete. Ebben az esetben, kérd szakember segítségét.


5. “ Csak az anyák élik át a szülés utáni szorongást.”


Az új kutatások arra világítanak rá, hogy sokakat érint a születés utáni érzelmi válság. Pedig a szorongás, ingerlékenység ugyanúgy jelen van a parnerekben is, gyakori jelenség, hogy hangulatingadozás tapasztalható az apák esetében is. Bár a hormonális változások az ő szervezetükben nincs jelen, de bizonyos mértékben őket is érintik az alvás zavarok. A párkapcsolat terén ért változások miatt elhanyagoltan érezhetik magukat, annak ellenére, hogy pontosan tudják mi miért történik vagy épp nem történik és bizony a vállukat komoly súlyként nyomja az új fajta felelőség érzet, amivel a szülővé válás jár.
Közvetlenül ekkor szembesül vele partnered, hogy mindig a baba az első. Ne feledjük, míg az anyáknak 40 hetük van közvetlenül kapcsolódni a picihez, addig az apáknak egész egyszerűen nincs ilyen fajta kötődési, felkészülési lehetőségük. Érthető, ha az új helyzetet sokként élik meg. Ezért ahogyan neked, ugyanúgy neki is szüksége lehet szakértő segítségére az első hetekben.


6. “Aki egyszer már átesett szülés utáni depresszión, az újra bele fog kerülni.”


Nem feltétlenül. Az, hogy korábban már megtapasztaltad a szülés utáni depressziót, valóban növeli az esélyét, hogy ismét kialakuljon, de ezúttal már tudatosan készülhetsz kivédeni azt. Felmérve ennek kockázatát, akár már a várandósság vége felé elkezdheted a kezelést vagy előre leszervezhetsz 1-2 időpontot közvetlenül a szülés utáni időszakra, ha úgy érzed, hogy korábban hasznos volt neked a terápia. A családot már nem éri meglepetés, a meglévő tapasztalatoddal már előre elkészített ételekkel könnyítheted a helyzetet. Időben beoszthatod, hogy a látogatók mikor érkezzenek, hogyan támogathatnak lelkileg és a baba körüli tennivalókban. Az éjszakai pihenést tudatosan megszervezhetitek. Ez hatalmas segítség ahhoz, hogy a következő alkalmat már pozitívan éld meg.


7. “Nem tudhatjuk előre, hogy kit fog érinteni a szülés utáni depresszió.”


Nos, sajnos nincs az a varázsgömb ami megmondaná, hogy kit fog érinteni a szülés utáni depresszó vagy kit nem. De kutatások sora áll rendelkezésre, amelyek bizonyos kockázati tényezőkre mutatnak:

  • Traumatikus szülés vagy terhesség.
  • Depresszió a várandósság alatt.
  • Feszültség a házasságban vagy párkapcsolatban.
  • Korábban átélt nemi erőszak, zaklatás vagy trauma.
  • Szociálisan támogató közösség hiánya.
  • Korábban tapasztalt depresszó vagy szorongás.
  • Stresszes időszak vagy trauma a közelmúltban, mely nem kapcsolódik a terhességhez.
  • Ha már volt szülés utáni depressziós állapotban

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy ha minden pontban egyezőséget találsz, akkor biztosan kialakul nálad a szülés utáni depresszió, mint ahogy azt sem, ha nem stimmel rád egyetlen kockázati tényező sem, akkor bizonyosan elkerül. De komoly segítséget nyújt abban, hogy az arányokból következtetni lehessen a kialakulás esélyeire és így a megfelelő figyelmet kapd. Azoknak a nőknek, akiknél felmerül a szülés utáni depresszió kialakulásának lehetősége, komolyan kell venniük a szülés utáni időszak megtervezést. A lehető legtöbb segítséget és támogatást kell megszervezniük, hogy megakadályozzák a szorongás kialakulását vagy korlátozzák a súlyosságát.


Ha úgy érzed, segítségre van szükséged itt tudsz időpontot kérni konzultációra.