Termékenységfokozó ételek- ezt edd, ha babát szeretnél

A termékenységet számos tényező befolyásolja. A gyermeket tervező páros életkora, egészségi állapota, mind fizikai, mind pszichés síkon, a kapcsolatuk minősége, az őket érő stressz mennyisége és kezelésének módja mellett a testsúly és a táplálkozás minősége sem utolsó a sorban. Van néhány olyan táplálék, amely kifejezetten segíti a megfoganást és a várandósság sikeres kihordását, ezekről írtam egy összefoglalót ebben a cikkben. Kedves  leendő édesanya, válogasson kedvére az alábbi termékenységfokozó finomságok közül!

ortorexia egészséges életmód

A zöldségek közül a káposztafélék, a brokkoli, a leveles zöldségek és a burgonya a leginkább ajánlott azok számára, akik a gyermekválallást fontolgatják. A brokkoli és a leveles zöldségfélék magas folsav- és vastartalmúak, így elősegítik a megtermékenyített petesejt megtapadását, továbbá a bennük lévő C-vitamin nélkülözhetetlen a petefészkek megfelelő működéséhez és a peteérési folyamathoz. A káposztafélék fogyasztása nagyon fontos, sokak aggódnak puffasztó hatása miatt, de alapos rágással, lassú étkezéssel és tudatos táplálékpárosítássala nemkívánatos mellékhatások elkerülhetőek.  a gyermeket tervező nőknek azért érdemes gyakran fogyasztani ezekből a zöldségekből, mert a bennük megtalálható di-indol-metán (DIM) nevű vegyület kulcsfontosságú szerepet játszik az ösztrogénlebontási folyamatokban, így csökkenti a teherbeesést akadályozó miómák és a meddőséghez is vezető endometriózis kialakulásának kockázatát. A burgonya pedig a B- és E-vitamin tárháza – utóbbiak elengedhetetlenek az egészséges sejtosztódáshoz, így a várandósság alatt fontos szerepük van.

ortorexia

B-vitamin jócskán van a banánban is, fogyasztása  elősegíti a rendszeres és kiegyensúlyozott menstruációs ciklust, ezáltal javul a termékenység. A B-vitaminok mellatt szükséges még bevinni a szdervezetbe  C és E-vitaminokat is, ha várandósságot tervezünk. Az ezeket a vitaminokat tartalmazó ételeknek erős antioxidáns hatásuk van, így gátolják a szabad gyökök kialakulását, és káros hatásait a szervezetben. Kutatások szerint, ez a két vitamin együtt javítja az ovulációt ismeretlen eredetű meddőség esetén, amikor szervi okot nem találanak a sikertelen hónapok mögött az orvosok. Ez az úgynevezett funkcionális meddőség. Többek között a citrusok, a cseresznye, a mangó, a sárgadinnye, az eper, a szőlő, a kivi, az ananász,  a brokkoli és a paradicsom nagy mennyiségben tartalmaznak C-vitamint, míg a búzacsíra, a diófélék, az olajos magvak, az avokádó nagy mennyiségben tartalmaz E-vitamint. A csonthéjasok és a magvak sok kalciumot, magnéziumot és cinket  is tartalmaznak ezen kívül, amelyek fontostápanyagok várandósság előtt és alatt is. Rostban is rendkívül gazdagok, ami biztosítja az  emésztőrendszer megfelelő működését, de a rostok pedig segítenek elkerülni a terhességi székrekedést.

Az E-vitamint a termékenység vitaminjának is  tartják, mivel felfedezésekor a tudósok azt tapasztalták kutatásaik során,  hogy ennek hiányában az állatok képtelenek szaporodni. Különösen gazdag E-vitaminban a búza, azonban kimutatták, hogy a még növekvőfélben lévő növényi csírák háromszor annyit tartalmaznak ebből a hasznos tápanyagból. Érdemes tehát minél több búzacsírát fogyasztani a családtervezés időszakában, de bármilyen növényi csíra is hasznos.

könyvajánló kismamáknak

A béta-karotin egy olyan tápanyag, mely A-vitaminná alakul a szervezetben, ami létfontosságú számos fiziológiai folyamathoz. Lényeges hatással van a termékenységre, mivel fokozza a progeszteron termelődését, várandósság alatt pedig megvédi az embriót a szabad gyökök okozta károktól. Béta-karotinban gazdag ételek: sárgarépa, brokkoli, borsó, spenót, és az édesburgonya. A sütőtöknek most éppen szezonja van, ő is tartalmaz béta-karotint, mint általában a narancsszínű zöldségek.  Rendkívül sok ásványi anyagot és antioxidánst is tartalmaz. Ráadásul a sütőtököt érdemes a párunkkal is megkóstoltatni, mert a spermiumok számára is előnyös hatással bír.

sütőtökszezon SÜTŐTÖK SALÁTA endometriózis

Várandósság előtt és alatt kiemelten fontos még vasat és folsavat juttatni a szervezetbe. Ennek egy remek módja a cékla rendszeres fogyasztása, ami ráadásul javítja a méhben a vér áramlását, ilyen módon segítve az embrió beágyazódását. A cékla fontos forrása még egy resveratrol nevű antioxidánsnak, amely a meddőség egyik természetes ellenszere lehet. A resveratrol természetes formában és a legnagyobb mennyiségben a vörös szőlő és kék szőlő héjában, illetve az áfonyában, valamint az ezekből készült italokban, elsősorban a vörösborban található meg. (Ha már várandós nem célszerű alkoholt fogyasztania, még a resveratol kedvéért sem. Inkább a cékla.) A fekete áfonyából illetve szőlőmagból–melyek igen gazdag resveratrol források-kivont anthocianidin és procianidinerős  antioxidánsok, képesek közömbösíteni a szervezetben túlzott mértékben termelődött szabad gyököket. Ezen hatásuknak köszönhetően segítenek megőrizni vagy javíthatják az erek rugalmasságát, tágulási képességét, így csökkenthetik a vérnyomást, megelőzhetik az érelmeszesedést, érszűkületet, keringési betegséget. A vérlemezkék összetapadásának gátlásával akadályozhatják a trombózis kialakulását, amire várandósság alatt fokozottabb a kockázat. Az érrendszer karbantartásával javul az egész szervezet vérkeringése, ami az egészségi állapot általános javulásához vezethet, fokozódhat a testi és szellemi erőnlét, ami a  terhesség alatt szintén nem elhanyagolható szempont.

Jó étvaágyat és boldog babavárást!

Árvai Nóra

pszichológus, perinatális szaktanácsadó, szakíró

[contact-form-7 404 "Not Found"]