Stresszkezelés várandósság alatt

Elérkezett a várva várt pillanat, megtudtad, hogy , új élet növekszik a szíved alatt.  Természetes, hogy szeretnél vigyázni rá, már most mindent megtenni érte. De a hétköznapi életnek is mennie kell tovább, vár a munka, a háztartás, a nagytestvér ellátása, a párkapcsolat ápolása, stb…

Ráadásul rohanó világunk mindennapi kihívásait az áldott állapottal járó új aggodalmak is tetézik. „Vajon egészséges a kisbabám? Jó anya leszek?” Ezer meg ezer kérdés foglalkoztat bennünket, fokozva félelmeinket. Teljesen természetes,  hogy ez a kilenc hónap sok szorongással jár, hiszen minden változik, testünk, a lelkünk, az egész világgal való viszonyunk.  A perinatális tudomány a terhességre normatív krízisként tekint. Ez azt jelenti hogy olyan eseményeken megyünk keresztül, amilyenekkel korábban még soha nem találkoztunk.Ez így van  akkor is, ha esetleg már nem az első babáját várod, hiszen minden várandósság más, soha nem vagy ugyanolyan fizikai és mentális állapotban, és a hasadban  is egy új életet fejlődik. Normatív krízisről akkor beszélünk, ha az állapot velejárói természetesek és szükségszerűek ugyan, de minden erőforrásunkat mozgósítják.

Érzelmeinkben semmihez sem fogható kavalkád alakul ki: öröm, boldogság, várakozás, aggódás, kiszolgáltatottság…

Ha túl sokat aggódsz, azzal nem csak magának, hanem a babának is árthatsz, ezzel biztosan tisztában vagy, hiszen mindenhol olvashatod. Feszültség hatására stresszhormonok termelődnek, amelyek eljutnak a fejlődő magzathoz is. Stressz hatására csökken a méhbe jutó vér mennyisége, így az optimálisnál kevesebb oxigénhez és tápanyaghoz juthat a kicsi. A krónikussá váló stressz köztudottan gyengíti az immunrendszert, így fogékonyabb az fertőzésekre, amelyek a babára is hatással lehetnek. A terhesség késői szakaszában a túlzott stressz koraszüléshez is vezethet. Lássunk egy rövid összefoglalást, milyen természetes módszerekhez folyamodhat annak érdekében, hogy kiegyensúlyozott maradj az áldott állapot során.

relax

  • Relaxáció

Egyre több helyen találunk várandósoknak szóló autogén tréning, relaxáció, jóga nidrá tanfolyamokat. Bátran válassza ki aezek közül  az Önnek megfelelőt!  Próbálja ki a következő egyszerű módszert. Ülj vagy feküdj le kényelmes testhelyzetbe, hunyd le a szemed, és csak a légzésedre koncentrálj. Figyeld meg, ahogy lassan légzésed egyre mélyebbé és egyenletesebbé válik. Szívverésed is megnyugszik. ezzel ellensúlyozhatod a feszültség káros hatásait. Semmi másra ne koncentrálj, csak arra, hogy hova lélegzel, hasad vagy mellkasod emelkedik-e, figyeld meg a légzésed ritmusát, vedd észre a légzéssel járó halk hangokat, és tudatosíts  magadban minden egyes be- és kilégzést. Belégzéssel képzeld el ahogy éltető, energiát adó levegővel töltődik fel a gtüdőd, lélegezz mélyen, jutass  ebből a finom levegőből a  babának is. Kilégzéssel engedd el, fújd ki magadból a felgyülemlett feszültséget!

  • sport, mozgás

Bár túlzottan megterhelő, rázkódással vagy esésveszéllyel járó sportokat nem űzhet, nagyon sok mozgásforma közül választhat növekvő pocakoddal is. Várandós jóga, kismama torna, nordic walking, úszás, vízi torna, szobakerékpározás, séta, kismama tánc, kismama hastánc, aquanatal és még sorolhatnám, biztosan megtalálja a kedvedre valót! A könnyed mozgás segít megbirkózni a stresszel,  eltereli az aggasztó gondolatokat , növeli az önbizalmat és nem utolsó sorban segít, hogy optimális maradjon a testsúlya is. Ha kétsége vannak, mielőtt új mozgásformába kezd, bátran konzultáljon nőgyógyászával!

  • zene

A zene nem csak a kismamát, hanem a babát is ellazítja, megnyugtatja. Amikor a várandós édesanya élvezettel átadja magát a lágy dallamoknak, ellazul és boldog, az érzés a magzatra is átterjed. Érdemes rendszeres zenés pihenőket beiktatni, ma már nagyon sok baba-mama zenéből válogathatunk, de kutatások igazolják, hogy a babák a komolyzenét is szeretik. Sőt, ha a várandósság alatt rendszeresen hallgat egy önhöz közel álló, lágy zenét, azt a szülésre is magaddal viheti, születése után pedig megfigyelheti, hogy a baba felismeri a magzati korban  rendszeresen meghallgatott dallamokat.

  • szórakozás

Nem arra gondolok, hogy füstös clubokba járj és hajnalig ropd a táncot, sőt. Pusztán arra hívom fel a figyelmet, hogy egy-egy kiruccanás a barátokkal, közös filmnézés – persze szigorúan egészséges nassolnivalókkal –  kellemes kikapcsolódás lehet. Fontos, hogy szakíts időt a barátaidra és a partneredre is, egy-egy vacsora, séta, beszélgetés csodát tehet. Nagyon fontos, hogy legyen valaki, akár a párja, akár egy jó barátnő, akivel mindent meg tud beszélni, ami ebben az időszakban foglalkoztat.

  • szülésre- és szülőségre felkészítő tanfolyamok

Ezeken a tanfolyamokon nem pusztán sok hasznos információval látják el a kismamákat, amelyek ismerete felkészültté és magabiztossá tesz, hanem sok hasonló helyzetben lévő párral ismerkedhetsz meg, akikkel a későbbiekben is tarthatod a kapcsolatot, és megoszthatjátok egymással tapasztalataitokat.

  • illóolajok, aromaterápia

Kismamaként jobb elkerülni a nyugtatókat, altatókat, ezek remek helyettesítője lehet a jó minőségű mandarin- és narancsolaj. Párologtatóba cseppenthetsz vízzel elkeverve 6-8 cseppet. A család többi tagjára sem ártalmas, akár kisbaba is lehet a helyiségben, amikor alkalmazza. Ha nehezen alszol el, cseppenthetsz a párnádra néhány csepp levendula olajat is.

illóolajos aromafürdő

  • kismamamasszázs

Igazi kényeztetés a kifejezetten várandós nők igényei szerint kialakított masszázs. Nem pusztán a stressz hatásainak enyhítésében lehet segítségére, hanem számos más kellemetlen testi tünet kezelésében is hatékony. Oldja az izomgörcsöket, csökkenti a hát- és derékfájást. Megkönnyíti az ellazulást, megszünteti a feszültséget és a fáradtságot. Fontos, hogy győződj meg róla, hogy képzett szakembert választottál!

  • sószoba, sóbarlang

A sós levegő gyógyító erejét már az ókorban is ismerték, várandósság során is mellékhatások nélkül kezelhető vele minden felső légúti megbetegedés, de jótékony hatása stresszoldás esetén is érvényesül. Az átvilágított sótéglák által a napfény spektrumának megfelelő színterápiás hatás alakul ki, ez segít az idegrendszer működésének kiegyenlítésében, nyugtató és stresszoldó, valamint sejtregeneráló hatású. Látogasson el az Önhöz legközelebb eső sóbarlangba, és ha lehet, ezúttal ne vigyél magaddal olvasnivalót, mobiltelefont, csak hunyd le a szemed, lélegezzen hosszan és mélyen, és használd pihenésre, feltöltődésre az itt eltöltött időt.

  • kismamajóga

Kiemelem, mert itt egyszerre érvényesül a mozgás, a relaxáció, a társaság és a felkészültségből eredő magabiztosság nyugtató hatása. Minden várandós nőnek szívből ajánlom, érdemes kipróbálni!

zzzzzzzzzzzzz léleg

Ha mindezek ellenére úgy érzed, egyedül nem tudsz megbirkózni a Táéged érő érő stresszel, vagy a várandósság során olyan sajnálatos életesemények részese vagy, amelyek nehezen feldolgozhatóak, nyugodtan fordulj pszichológus szakemberhez,perinatális szaktanácsadóhoz, aki segítségedre lesz.

Árvai Nóra